A Vivat Slovakia egyedi hangulatú akciójáték, melyben a kevesebb néha több lehetne.
A Vivat Slovakia már idén áprilisban korai hozzáférés formájában elérhető volt egy PC-centrikus online boltban. Akkoriban én és valószínűleg sok más játékos is elkerültük, mivel alig keltett figyelmet. Talán ennek az is az oka, hogy Szlovákián kívül kevesen beszélnek a helyi nyelven.
Azonban most, hogy megérkezett az új frissítés, amelynek köszönhetően a szereplők angolul, erős szláv akcentussal is beszélhetnek, lehet, hogy változik a helyzet. A játék egyértelműen a Grand Theft Auto másolata, és jelenlegi állapotában nem igazán tekinthető vetélytársnak a Rockstar klasszikusa mellett. Ugyanakkor a szlovák fejlesztőcsapat nem szégyenkezhet, mivel jó úton járnak ahhoz, hogy egy szélesebb közönség számára is elfogadható játékot alkossanak.
A Vivat Slovakia története a ’90-es évek végén játszódik Pozsonyban, ahol a korrupt politikusok és a szervezett bűnözés uralják a várost, és mindkét fél gyakran védelmezi egymást. A játékot inspiráló valós események, mint egy oknyomozó újságíró meggyilkolása, nagy hatással voltak a helyi társadalomra.
A főszereplőről csak annyit tudunk, hogy hosszú éveken át katonaként szolgált, most pedig taxisofőrként keresi a kenyerét. Azonban igazi identitása rejtve marad, mivel egy titokzatos diszpécser különböző küldetésekkel bízza meg őt.
A játékban Pozsony területe körülbelül 10 km²-nyi területen bejárható, míg a valóságban a város 367 km²-es. Az alkotók nagy figyelmet fordítottak a részletekre, miközben olyan híres épületeket is rekonstruáltak, mint a vár, a lóversenypálya és a különböző panelházak. Mivel személyesen is többször jártam a városban, bátran állíthatom, hogy a 30 évvel ezelőtti hangulatot jól elcsípték.
Ahogy sétálunk az utcákon, érzékelhetjük a város kettősségét, különösen az óvárosban, ahol valóban retro hangulatot áraszt. Ezen a részen a Vivat Slovakia nagy előnye a GTA-val szemben, hiszen a város ezen szeglete különösen hangulatos.
Az utak és járdák azonban gyakran elhagyatottak, a forgalom gyér, noha a készítők a ’50-es évekbeli szocialista autókat is beépítették, melyek mind vezethetők, ha vigyázunk, nehogy egy rendőrautóval ütközzünk, mivel ez a küldetés újraindítását eredményezi. Az utazásunk folyamatos, hiszen a játék lehetőséget ad arra, hogy bárhova menjünk, amerre csak akarunk. Egy-két épületbe is beléphetünk, vagy esetleg felugorhatunk a tetőkre, de mivel még korai hozzáférésről van szó, az opciók meglehetősen korlátozottak.
A játék városának területe körülbelül 10 km², míg a valóságban Pozsony 367 km². A készítők nemcsak a legemblematikusabb épületeket építették meg, hanem a város hangulatát is tökéletesen elcsípték. A valóságban, mint említettem, többször jártam már Pozsonyban, így biztosan állíthatom, hogy a 30 évvel ezelőtti érzést nagyon jól visszaadják.
Az óvárosba belépve igazi retro hangulatot áraszt, amit a GTA-val szemben is nagy előnyként említhetek. Az utak és járdák azonban gyakran üresek, és a járműforgalom is ritka, de az ’50-es évek szocialista autóit is elhelyezték a játékban, amikkel nyugodtan közlekedhetünk. A rendőrökkel való konfliktus elkerülése érdekében azonban ügyeljünk, mert ha nekimegyünk egy rendőrautónak, a küldetés kezdetétől kell újrakezdenünk.
Az utazás folyamatos, és a játék lehetővé teszi, hogy bárhová eljuthassunk. Az épületekbe való belépés lehetőségei vagy a tetőre való felugrás azonban még korlátozottak a korai hozzáférés miatt.
Sajnos a játéknak számos hibája van. Például, ha autóval nekimegyünk valaminek, az alkatrészek szétszóródnak, és még kisebb ütközés is elég lehet ahhoz, hogy a dolgok elromoljanak. Az is furcsa, hogy néha a rendőrök nem üldöznek minket, amikor a szemük előtt áthajtunk a tilosban, vagy elütünk egy embert. Mindez valószínűleg annak köszönhető, hogy még nem végleges verzióról van szó.
A zenei felhozatal viszont jól sikerült, hiszen öt különböző rádióállomás közül válogathatunk, bár a műsorvezetők nem túl sziporkázóak.
A missziók közötti közlekedés egyelőre csak autóval vagy biciklivel történhet, és a gyér forgalom miatt a város bejárása egy idő után monotonná válik. Nyilvánvalóan hosszú még az út a Vivat Slovakia végleges verziójáig, de kíváncsian várom, milyen újdonságokkal lepjék meg a fejlesztők. Az AI gyakran nagyon buta, és valóban 4-5 óra alatt elérhetjük a végigjátszást, de mivel félkész változatról van szó, remélem, hogy a végső játékidő jóval hosszabb lesz.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.