Reviewer

A szomszéd szoba – kritika (2024)

A szomszéd szoba (The Room Next Door), rendezte: Pedro Almodóvar. Szereplők: Julianne Moore, Tilda Swinton, John Turturro. Spanyol filmdráma.

Eutanázia – haladó szinten

Pedro Almodóvar első angol nyelvű nagyjátékfilmje meghozta számára az Arany Oroszlánt. A szomszéd szoba Sigrid Nunez nálunk is megjelent Egy életen át című regényét dolgozza fel, miközben egyértelműen felismerhetők benne a spanyol kultikus rendező jellegzetes stílusjegyei. Bár a film az eutanáziát állítja középpontba, inkább az életben megélt pillanatokra fókuszál. A történetet Julianne Moore és Tilda Swinton nagyszerű alakítása teszi igazán emlékezetessé.

A sikeres írónő, Ingrid (Julianne Moore) épp új könyvét dedikálja, amelyben határozottan elutasítja a halált, amikor egy közös ismerősüktől megtudja, hogy régi barátnője, a háborús fotóriporter Martha (Tilda Swinton) súlyos rákbeteg. Ingrid meglátogatja Marthát a kórházban, ahol az örömteli viszontlátást az elmúlás árnyékolja be. Amikor a kísérleti kezelés hatástalannak bizonyul, Martha kérésére Ingrid beleegyezik, hogy elkíséri őt egy helyre, ahol véget vethet az életének. Ingridnek csak annyi a feladata, hogy a szomszéd szobában maradjon, és jelenlétével támogassa barátnőjét. Az alapszituáció szokatlan, de rendkívül érzelmes.

Almodóvar filmje egy kényes, aktuális társadalmi témát boncolgat. Az aktív eutanáziát – amikor orvos vagy ápoló aktívan közreműködik – csak néhány országban engedélyezik, és szigorú szabályozás előzi meg. Ezzel szemben az asszisztált öngyilkosság esetében az orvos csupán előkészíti a szükséges gyógyszert, a végső lépést a beteg hajtja végre. A világ legtöbb országában mindkét eljárás illegális, és aki ebben közreműködik, vagy elmulasztja értesíteni a hatóságokat, büntethetővé válik.

Hasonló tematikát dolgozott fel François Ozon Minden rendben ment (2021) című filmje, amelyben Sophie Marceau egy agyvérzés után lebénult apját segíti Svájcba, vállalva ezzel az eutanázia jogi és erkölcsi kockázatait. A szomszéd szoba az Egyesült Államokban játszódik, ahol az eutanázia szintén tiltott. Ingrid így már azzal törvényt sért, hogy barátnője mellett marad a végső pillanatokban.

A film inkább az érzelmekre, a két nő barátságának történetére és a közösen átélt tapasztalatokra helyezi a hangsúlyt. Martha, aki háborús zónákban többször is szembenézett a halállal, végül mégis békés környezetben éri utol a sors. A barátságuk egy régi félreértés miatt megromlott, és úgy tűnik, nincs idő a helyreállítására, különösen Martha lányával való kapcsolatát illetően.

A rendező jellegzetes képi világa – a színek, a formák, a zenék, a lakásbelsők – ismerős lehet a nézők számára, ugyanakkor a megszokott humor és szexualitás mellett ezúttal egy sokkal visszafogottabb, csendes drámát kapunk. Almodóvar a szereplők érzelmein és kapcsolatain keresztül tárja fel élet és halál kérdéseit, miközben Julianne Moore és Tilda Swinton alakítása felejthetetlen élménnyé teszi a filmet.

A bejegyzés trackback címe:

https://reviewer.blog.hu/api/trackback/id/18746698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

Friss topikok


Elrejtés
süti beállítások módosítása