Reviewer

Anyai Ösztön (2024) Kritika

Két Oscar-díjas színésznővel idézi meg a 60-as évek Amerikáját az eddig csak operatőrként ismert francia rendező, de az Anyai ösztönből hiányzik az a plusz, amitől igazán izgalmassá válhatna. A cselekmény így nem tud igazán mélyre hatolni, csak egy kiadós csiklandozással ér fel.

anyai_oszton.png

Celine (Anne Hathaway) és Alice (Jessica Chastain) nemcsak szomszédok, hanem legjobb barátnők is. Egy gyönyörű kertvárosi házban élnek, ahol mindig rendezett a pázsit, és a felhajtón valamilyen amerikai autó áll. Egyikük sem dolgozik, mert férjeik sikeresek a munkájukban, a háztartás gépesített, a gyerekek szófogadóak és jó barátok. A családi ünnepeket együtt rendezik, szabad az átjárás a kerten át, és kulcsuk is van egymás házához. Ennél idillibb környezetet el sem lehet képzelni a hatvanas évek Amerikájában.

Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, általában komoly problémák rejtőznek a háttérben, amiket az ember igyekszik elrejteni. Celine nagy nehézségek árán szülte meg gyermekét, és nem lehet neki több, ezért irigykedve tekint Alice-ra, aki viszont dolgozni szeretne, de férje ezt nem engedi. Akkoriban ez azt jelentette, hogy a férfi képtelen gondoskodni a családjáról. Kívülről úgy tűnik, minden rendben van, de egy nap tragédia történik, ami felszínre hozza a problémákat: Alice egy véletlen balesetben elveszíti gyermekét, és ettől kezdve nem tudnak igaz barátnőként tekinteni egymásra Celine-nel.

Próbálják megosztani a gyászt és enyhíteni a fájdalmat, de nem megy, mert egyiküknek ott a gyerek, a másiknak nincs. Az irigység lassan megmérgezi a kapcsolatot, szétzilálja a barátságot és a jószomszédi viszonyt. Mindketten furcsán kezdenek viselkedni: előbb vádaskodnak, majd bocsánatot kérnek és kibékülnek, ez ismétlődik újra és újra az őrület határáig. Mindez természetesen kihat a házasságukra és férjeik barátságára is.

Az Anyai ösztön előre kiszámítható történetet mesél el, amit az ember azért néz meg, hogy megerősítse saját előérzeteit. Úgy tudtam! – kiált fel (szerencsés esetben csak magában), és valóban nem sok meglepetést tartogat, talán kevesebbet is, mint amire számítanánk. Bár a fényképezés, a vágás és a zene jó, a történet nem tud felnőni hozzájuk, és izgalmas pszichothriller helyett egy átlagos melodrámát kapunk. Az előzetes alapján Hitchcock hangulatát várnánk, de ahogy halad a film, ez az elvárás szertefoszlik.

A francia Benoît Delhomme 40 éve dolgozik operatőrként, nevéhez fűződik például A mindenség elmélete vagy A csíkos pizsamás fiú fényképezése, valamint Dior reklámokat és Lady Gaga videóklipet is készített. Az Anyai ösztön az első rendezése, amelyben operatőrként is dolgozik. A film a 2018-as belga Duelles remake-je (Barbara Abel 2003-as regényén alapul), de abban nem vett részt. Delhomme kétségtelenül ért az izgalmas dolgokhoz és hitelesen idézi meg a hatvanas éveket, de a történet túl steril marad.

Chastain és Hathaway hozzák a kötelezőt, bár ez a harmadik közös filmjük, eddig nem szerepeltek közös jelenetben. Élvezik a szerepüket, ami sajnos nem érdemli meg őket, de azért többről van szó, mint hogy két barátnő készített magának egy filmet (ők a producerek is). Külön említést érdemel Alice fiát, Theót alakító Eamon Patrick O’Connel, aki remekül játssza a legjobb barátját elvesztő, a felnőttek között őrlődő traumatizált gyereket. És igen, mit érthet egy férfi az anyai ösztönökhöz? De a cím és a tartalom most csak érintik egymást. A film nem rossz, de sokkal jobb is lehetett volna.

A bejegyzés trackback címe:

https://reviewer.blog.hu/api/trackback/id/tr2718421635

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Friss topikok

Címkék


Elrejtés
süti beállítások módosítása